Johannes Goossen • 5 oktober 2025

De start van twee beginnende horeca ondernemers

De eerste maanden

Op 7 mei werden we eigenaar van het horecapand in Ossenzijl. In de eerste 6 weken hebben we het restaurantgedeelte en de beide terrassen opgeknapt met behang, saus, verf, panelen, verlichting en mooie beplanting. Ook het meubilair binnen hebben we vernieuwd zodat er een eigentijdse en sfeervolle brasserie is ontstaan. Tot op de dag van vandaag krijgen we vaak te horen dat het er van binnen en van buiten zo fantastisch uit ziet. Ook gasten die het pand uit de tijd van de vorige eigenaar nog kennen, zijn zeer verrast over de huidige inrichting en aankleding.
Dus dat is goed gelukt.

 

Op 12 juni waren we klaar om via een receptie genodigden (gemeente en relaties die voor de klandizie kunnen zorgen), gecombineerd met onze trouwdag, onze onderneming onder de aandacht van het publiek te brengen. In de weken voorafgaand aan die opening hebben we de nodige journalisten over de vloer gehad, met als gevolg dat alle media in onze regio over ons hebben geschreven met de nodige foto’s. Aan aandacht hadden we geen gebrek.

 

Vanaf 18 juni zijn we open voor het publiek. Weliswaar begonnen we wat ongemakkelijk i.v.m. de nog afwezigheid van de AlcoholWetVergunning, uiteindelijk werd deze vergunning verstrekt per 15 juli. Tot die tijd mochten we dus alleen frisdrank en alcoholvrije bieren/wijnen schenken. In de eerste weken hadden we ook nog geen specifieke lunchgerechten en kwamen we niet verder dan broodjes kroket (de bekende witte bolletjes) en pistoletjes kaas/ham/gezond. Gelukkig kregen we kennis aan een adviserende kok die ons leerde supergoede/smaakvolle en unieke lunchgerechten te presenteren. En dat gaat ons nog steeds heel goed af. Mensen hebben vooral lof over onze lunchgerechten. Ook onze bierkaart en wijnen vallen goed in de smaak.

 

We vielen vanaf het regulier opengaan per medio juni, met onze neus in de boter. We hadden een goede en mooie zomer, en gelet op onze locatie hoef je dan nauwelijks moeite te doen om het terras vol te krijgen. Wij zijn vooral een locatie voor (recreatieve) fietsers en wandelaars. Heel af en toe hebben we ook bemanning van een bootje op ons terras. En de huidige doelgroep is ook nog eens veelal gepensioneerd, waardoor we ook na de zomervakantie goede klandizie behielden.

 

Ondertussen zijn we ruim 3,5 maand geopend. We mogen spreken van een goede zomer, we zijn goed vindbaar op socials, we hebben we een regelmatig bezochte website (brasserieprinsheerlijk.nl) en raken steeds meer bedreven in het horeca vak. In de zomer werden we geholpen door een pool scholieren, en die zijn deels gebleven als weekendkracht. We zijn zeer afhankelijk van het weer, fietsweer levert elke dag bezoekers op, regen of dreiging daarvan kan hele rustige dagen betekenen. En met de winter in het vooruitzicht (einde brugseizoen per 1 november), is het tijd om te schakelen. Met behulp van de eerdergenoemde kok zijn we ons aan het voorbereiden om per start herfstvakantie een dinerkaart te lanceren (tot op heden zijn we een dagzaak van 10-17/18u. Met de start van serveren van het diner trekken we weer nieuwe doelgroepen aan, echter in de zomer/voor-/najaar komen de fietsers vanzelf ons pand voorbij. Straks in de winter moeten we gasten verleiden om naar ons toe te komen. Gelukkig hebben we professionele ondersteuning op het vlak van branding. Folders lagen de hele zomer al bij campings, recreatieparken, en nu gaan we ondernemers en de verenigingen in de regio benaderen om Kerstborrels etc. bij ons te houden. En voor het aankomende diner worden ook allerlei wegen bewandeld.

 

Het dieptepunt was wel toen Johannes, op maandagavond 21 juli, s’ avonds laat bij het uitlaten van onze hond zijn kuitbeen brak, met uiteindelijk een operatie op 30 juli als gevolg. Dat was een zeer ongelukkig voorval in een zeer ongemakkelijke periode. Daardoor moesten we extra hulpkrachten inzetten en kwam er veel neer op de schouders van Mark (naast ook nog de mantelzorgtaken). Gelukkig is het herstel zeer gunstig verlopen en loopt hij alweer ruime dagdelen mee in de bediening en achter de bar. Vanaf het begin is Mark namelijk vooral verantwoordelijk voor de keuken.

 

Andere tegenvallers waren wel dat onze centrale oven er eind augustus mee ophield, dat was wel een mokerslag en betekende dat we moesten interen op onze winterbuffer. Maar de vervangende oven is wel een zeer grote verbetering met wat we hadden. En vorige week vrijdag besloten de 4 koelwerkbanken in de horecakeuken te verwarmen in plaats van te koelen, dat was ook een domper op onze doorgaande feestvreugde.

 

Inmiddels krijgen we al reserveringen binnen voor het diner, en sommige groepen weten ons al te vinden als vaste vergaderlocatie.
Vol ondernemerszin zien we onze 1
e winter met vertrouwen tegemoet.